تولید کنندگان محتوای پلتفرم در رسانه های اجتماعی، همیشه به دنبال پلتفرم های تولید محتوای مبتنی بر بلاک چین هستند که شفافیت بیشتر و پاداش های بهتری به همراه داشته باشد. از آنجایی که تولید محتوای ارز دیجیتال در سراسر جهان رو به رشد است و براساس گزارشی در سال 2019 اعلام شد که ارزش محتوای دیجیتال چیزی در حدود 11 میلیارد دلار است اما محققان بازار پیش بینی می کنند که تا سال 2030، ارزش محتوای دیجیتال با نرخ 12 درصد CAGR رشد خواهد کرد. البته عوامل مختلفی موجب رشد پلتفرم های دیجیتالی خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با بهترین پلتفرم های بلاک چین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

چشم انداز تولید محتوای دیجیتال

چشم انداز تولید محتوای دیجیتال در پلتفرم های بلاک چین

کاهش هزینه تولید محتوا موجب شده است که ورود به بازار راحت تر باشد و به همین خاطر است که تعداد تولید کنندگان محتوا نیز افزایش یافته و از این طریق نیز درآمد ناخالص نیز بیشتر شده است. علاوه بر این سرعت نفوذ اینترنت بالا بوده و متناسب با آن نیز، تعداد کاربران با گوشی های هوشمند و تبلت با سرعتی متناسب در حال افزایش است که عاملی موثر در رشد ابزارهای تولید محتوا و در نهایت پذیرش سریع آنهاست. اما سوال اینجاست که آیا بازار رو به رشد، به افزایش درآمد برای تولید کنندگان محتوا منجر خواهد شد؟

اینگونه می توان پاسخ داد که نه لزوما. چرا که اولا زمان زیادی لازم است تا مخاطب ایجاد شود و این زمان ممکن است پس از ایجاد محتوا هم وجود داشته باشد. در این میان است که پلتفرم های رسانه های اجتماعی هزاران پول تبلیغاتی بدست می آورند، در صورتی که بخش اندکی از این درآمد به دست تولید کنندگان محتوا می رسد. در صورتی که تولید کنندگان محتوا می توانند درآمد قابل توجهی داشته باشند.

به عنوان مثال، YouTubers برتر در سال 2020 حدود 211 میلیون دلار درآمد کسب کردند که این رقم با درآمدهای دیگر متناسب نیست. پردرآمدترین یوتیوبر، Ryan ToysReview در سال 2020 در حدود 29.5 میلیون دلار درآمد داشت. به همین خاطر است که اغلب افراد علاقه مند به کسب درآمد از برنامه یوتیوب هستند اما واقعیت چیز دیگری است و بدین صورت است که یوتیوب به طور متوسط سالانه 10000 تا 17000 دلار درآمد داشته که به سختی می توان از این درآمد برای پوشش هزینه های اولیه استفاده کرد. 

بسیاری از تولید کنندگان محتوا به سختی به اندازه کافی درآمد کسب می کنند و این تا زمانی است که طرفداران قابل توجهی به دست آورند یا اینکه تبلیغ کنندگان یا پلتفرم های رسانه های اجتماعی، هماهنگی مشخصی داشته باشند. 

بلاک چین چگونه به تولیدکنندگان محتوا کمک می کند؟

تمرکززدایی از طریق فناوری بلاک چین، مشکل انحصار غول‌های رسانه‌های اجتماعی را که تقریباً تمام درآمدهای تبلیغاتی را می‌خورند، از بین می‌برد. در این راستا پلتفرم‌های بلاک چین تولید محتوا وجود دارند که به شفاف‌سازی فرآیند کمک می‌کنند. پاداش‌ها، پولی یا غیره، برای سازندگان متناسب با تأثیری است که بر محتوای خود گذاشته‌اند. در اینجا، ده مورد از پلتفرم های بلاک چین را مورد بحث قرار خواهیم داد.

پلتفرم فلیکسو(Flixxo)

یکی از پلتفرم های بلاک چین در زمینه تولید محتوا، پلتفرم فلیکسو است که نوعی از پلتفرم توزیع ویدئویی غیرمتمرکز بوده که کارش خارج کردن محتوای ویدئویی از یوتیوب و آمازون و فیسبوک است. هدفی که این شرکت دارد، تمرکز بر روی تولید و توزیع و جبران خسارت و کسب درآمد از محتوای ویدئویی است. فلیکسو با راه اندازی چنین برنامه ای در نظر دارد که با کمک تولیدکنندگان محتوا، ارتباط بین تولیدکنندگان را با تبلیغ کنندگان را به چالش بکشد.

فلیکسو با حذف واسطه ها از فرآیند توکن بومی Flixxo، FLIXX، از فناوری بیت کوین برای فعال کردن تراکنش بین کاربران Flixxo استفاده می کند. کاربران می توانند توکن های FLIXX را برای تماشای ویدیوها، تبادل آن با همتایان خود و حتی خرج کردن توکن ها در خارج از برنامه Flixxo استفاده کنند. این یک اصل اساسی تمرکززدایی ناشی از بلاک چین است که از استراتژی همتا به همتا استفاده می کند. 

پلتفرم تتا(Theta)

پلتفرم تتا، بهترین پلتفرم بلاک چین

تتا یکی از پلتفرم های بلاک چین بوده که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کند و با استفاده از تراکنش های همتا به همتا از کاربران محتوای ویدئویی پشتیبانی می کند. هدف این نوع پلتفرم، ایجاد مزایای یکسان برای همه ذینفعان است. بینندگان برای به اشتراک گذاری پهنای باند و منابع اضافی و شرکت در شبکه، جوایزی دریافت می کنند. به نوبه خود، محتواهای ویدیویی با کیفیت بالا و روان تر را بدون نیاز به پلتفرم های ویدیویی برای ایجاد زیرساخت های گران قیمت تضمین می کند.